پرواز ایران

با بلیط هواپیما سیستمی و چارتر شهر های مختلف و روش های خرید ارزان بلیط هواپیما آشنا شوید.

راهنمای سفر به اردبیل - قسمت سوم

راهنمای سفر به اردبیل - قسمت دوم

سفالگری به هر حال نگارگری  و همه‌ی این شغل‌های خوب و حرفه‌های قدیمی و سنتی را شما میتوانید در شهر اردبیل ببینید و چقدر خوب هست که این حرفه‌ها همچنان فعال هستند الان در حمام شیخ، حمامی که وسعت زیادی دارد و اتاق‌های بسیار تودرتو و جالب ما شاهد این هستیم که هنرمندانی مشغول به خلق آثاری هستند ارزشمند و شما میتوانید آن‌ها را به عنوان یادگاری از شهر اردبیل به دیار خودتون ببرید.

همراه و همسفر ما باشید تا با هنرمندان این شهر و دیار بیشتر آشنا شوید. به نام خدا من شکری مربی صنایع دستی استان اردبیل با بیست سال سابقه که به صورت تجربی گلیم ‌های یک رو و دو رو را آموزش می‌دهم .

خودتان چند وقتی هست که گلیم میبافید؟

f:id:blithavapeyma:20200806160543j:plain

گلیم اردبیل

از بچگی. هشت نه سالگی. خب یک رو و دورو یعنی چی؟ گلیم‌های یک رو یعنی ورنی و فرش‌، گلیم‌هایی که از یک طرف آن استفاده میشود و گلیم دو رو که همان گلیم‌هایی هستند که هم از پشت و هم جلو آن استفاده می‌کنند. برای پرده و زیر انداز استفاده می‌شود. گلیم اردبیل با گلیم جای دیگر فرق می‌کند؟ فقط نقش آن فرق می‌کند طرز بافت آن هم که ریز نقش است پشم آن هم که از تبریز میخریم .

نقشه آن از کجا آمده ؟چه نقشه‌ای معمولا میبافید؟

گلیم نمین معروف هست نقش‌های گل و گلدون، باغ وحش، انگشتانه، سماور این نقش‌ها را میبافیم. بعد نقش‌ها حفظ بافت است؟ بله نقش‌ها ذهنی هست نامحدود. ذهنی نامحدود. این ذهنی از کجا آمده که الان به شما رسیده؟ مثلا چطور از ذهن مادربزرگ خود یادگرفتید ؟

چون تو روستا زیاد بافته میشد، تو اطراف هر حیوانی که میبینند از حیوان الهام می‌گیرند مثلا نقش خروس و نقش مرغ و جوجه این جور چیزها می‌بافتند. شانه مثلا این نقش کاج که به آن بوته می‌گوییم.

قیمت گلیم چند درمیاد؟

قیمت گلیم مانده به اندازه و طرح نخش. اگر نخ آن گران باشد نقشش ریز باشد بافتش هم خوب باشد گران درمیاد. قیمتش چند است حالا یک اندازه‌ای، همین که روی میز جلوتون هست چند درمیاد ؟ ما اندازه استاندارد داریم. این اندازه استاندارد نیست این برای تزیین است. حالا اندازه استاندارد ما یک در دو است اگر آن را با مرینوس ببافیم نقش هم معروف باشد ریزنقش باشد سیصد یا چهارصد می‌شود.

سیصد هزار تومان ؟

f:id:blithavapeyma:20200806160624j:plain

گلیم

بله سیصد چهارصد. چند روزه بافته میشود؟ حالا مانده. اگر مرتب ببافید چند روزه تمام می‌شود یک در دو؟ دوماه یا یک ماه.

به نام خدا احمد عطایی هستم در رشته قلم زنی فلز فعالیت میکنم از سال 85 رشته قلم زنی را شروع کردم و در حال حاضر در استان اردبیل این رشته را ادامه میدهم. خب هنر قلم زنی را ما به اصفهان میشناسیم. بیشتر قلم زنی اصفهان معروف است یا اردبیل؟

قلم زنی اردبیل با اصفهان چه فرقی دارد؟

قلم زنی اصفهان و اردبیل در یک سطح هستند. چکش و قلم هست،کوبشی کار می‌شود ولی طبق شواهد تاریخی که از خود اردبیل در دست داریم بارها کشف شده فلزی و همین بقعه شیخ صفی که در اردبیل داریم آثاری هست که در همین شهر کار شده است قندیل‌هایی که کار شده ظروفی که کار شده و در‌هایی که از دوره قبل از صفوی بقعه شیخ صفی انجام شده و نقوش طرح‌های صفوی کار شده و قلم زنی آنها در اردبیل انجام شده میتوانیم بگوییم این رشته قبل از اصفهان در اردبیل کار می‌شده است .