پرواز ایران

با بلیط هواپیما سیستمی و چارتر شهر های مختلف و روش های خرید ارزان بلیط هواپیما آشنا شوید.

راهنمای سفر به اردبیل - قسمت دوم

راهنمای سفر به اردبیل - قسمت اول

ض درنگ؟ بله. ولی این حالت نقاشی را در حمام وکیل در شیراز و حمام سلطان امین احمد در کاشان دیدم که حتی در قسمت گرم خانه نقاشی‌ها روی آهک هک شده بودند و رنگ گیاهی و هنوزم نقاشی ها البته با مرمت هستند. بله بخش‌هایی هستند با استفاده از سیلیکون که معمولا از پوست‌های خرگوش و گاو استفاده می‌شود خودش عایقی بوده یا میتواند قسمت گرمخانه مشرف به بینه و سربینه باشد که امروزه از کاشی‌هایی استفاده میکنند که ضد رطوبت باشد .

در حال حاضر اینجا تغییر کاربری پیدا کرده است به موزه صنایع دستی همراه با خود اثر درسته؟

f:id:blithavapeyma:20200730191510j:plain

حمام

بله. دو منظوره است. اثر تاریخی حفظ و با تغییر کاربری که عرض کردم سال هشتادوهفت با دعوت از بیست هنرمند برجسته شهر اردبیل از کلیه اثاری که ما تو شهر اردبیل داریم استفاده میکنند،تولید میکنند تولید زند هم هست و ارایه میدهند وآموزش میدهند.

خب اینجا محیط چاله حوض هستش .همین چال حوض را ما در حمام اقا نقی دیدیم و اشاره کردیم که طولانی‌ترین چاله حوضی است که من حتی در حمام‌های قدیمی دیدم .سی متر طول و سه متر عرض و دونیم متر عمق داشت آن حمام و چال حوض ولی اینجا مانند حمام‌های دیگر هست محلی که برای تفریح بوده و بعد از استحمام میامدند اینجا و شنا میکردند واستراحت و بعد هم خزینه و خداحافظی از حمام.

در این قسمت ما به این آبنیه تاریخی اشاره کردیم به حمام شیخ و در کنار حمام در دویست سیصد متری آن به بازار تاریخی شهر اردبیل میرسیم .خب شما می‌دانید که ما در برنامه همسفر همیشه به بازار اهمیت میدهیم و بازارهای تاریخی بخصوص معرفی میکنیم به شما بینندگان عزیز. به بازار تاریخی اردبیل هم سری خواهیم زد و از بازار برایتان خواهیم گفت .

همانطور که گفتیم به بازار تاریخی شهر اردبیل یک سری میزنیم .بازار قطب مرکزی و قلب یک شهر میباشد چرا که زندگی به معنای واقعی در آن جریان دارد. برای معرفی بازار دعوت کردیم از جناب آقای دکتر حاجی زاده مدیر کل اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تا همراه ما باشند و از جاذبه‌ها و آبنیه تاریخی ارزشمند اردبیل بگویند. سلام علیک شما را بینندگان همسفر میشنوند. خدمت بینندگان محترم برنامه همسفر سلام و عرض ادب دارم و از شما هم سپاس گزارم بخاطر فرصتی که فراهم کردید. 

در اداره کل میشود سازمان میراث فرهنگی درسته من اداره گفتم درسته؟

f:id:blithavapeyma:20200730191642j:plain

اردبیل

اداره کل درسته. آقای دکتر نخست به ما بگویید که خود اردبیل چه جایگاهی دارد در تاریخ و تمدن ایران و اینکه این بازاری که ما داخل آن هستیم مربوط به چه دوره‌ای هست و اوج شکوفایی‌اش بیشتر در چه دورانی بوده ؟ اردبیل یکی از شهرهای بسیار قدیمی سرزمین بزرگ ما ایران هست. همینطوری که استحظار دارید تمدن‌های پیش از اسلام ایران حکمت های بزرگ ایران در نتیجه ورود اقوام شمالی از گذرگاه قفقاز به فلات ایران لذا اردبیل به دلیل موقعیت جغرافیایی خودش که در دهانه قفقاز است محل اولیه ورود این مهاجران بزرگ به فلات ایران است لذا پر تراکم تریت نقطه ی ایران از نظر قرار گرفتن سایت های باستان شناختی عصر اهن است و این شهر در دوران ساسانی با عنوان مرکز اتروپاتن یعنی ایالت بزرگ اذربایجان انتخاب شده و تا دوره سلجوقی یعنی قرن پنجم هجری قمری این مرکزیت ادامه داشته لذا یکی از شهرهای بسیار بسیار مهم ایران از نظر تاریخی و فرهنگی هست.

اوج شکوفایی بازار به چه دوره ای برمیگردد؟

بیس بازار اردبیل سلجوقی هست همانطوری که گفتم اردبیل مرکز اتروپاتن تا دوره سلجوقی بوده و بعد از حمله مغول این شهر به طور کامل تخریب میشود .بازسازی این شهر در دوره ایلخانان حول محور بازار و خانه گاه های صوفیه شکل میگرد و در دوره صفوی به اوج شکوفایی خود میرسد مخصوصا به این دلیل که در زمان شاه عباس کبیر ا ردبیل به عنوان پایانه ی اقتصاد ملی ایران ایفای نقش میکرد ه.بازار اردبیل در دوره صفوی شش برابر بازاری است که امروز ما در اختیار داریم و در نتیجه ما میتوانیم بگوییم اوج‌شکوفایی بازار اردبیل دوران صفوی است.